گزیده ای از سخنرانی های امام روح الله(ره) :

1- در حضور پرسنل نیروی دریایی: شما تا حالا در خدمت طاغوت بودید . متأسفانه این جمعیتی که باید به ایران خدمت بکنند و یک ایران صحیح برای ما بسازند درخدمت کسی بودند که جدیت برای انهدام این مملکت داشت. ما پنجاه سال بود مبتلا بودیم به حکومت رضاخان  و محمد رضا خان ، که در این پنجاه سال دوم خیانت خیلی زیادتر شده از آن پنجاه سال اول .
 اینها خراب کردند و رفتند ، و حالا باید بسازیم . اینها آن کاری که کردند قبرستانهای ما را خوب آباد کردند! جوانهای ما را همه زیر خاک کردند و رفتند . ما حالا باید بنشینیم و بسازیم و همه دست به هم بدهیم . اینهایی که در ارتشند و پاکدامنند  ارتش را بسازند ؛ آنهایی که بیرونند ؛ در اداراتند و پاکانند ، ادارات را درست کنند .
ان شاء الله خدا همه تان را حفظ کند. موفق باشید ، مؤید باشید ان شاءالله.

2- در حضور صادر کنندگان خشکبار و دانه های کشاورزی: عمده چیزی که در ایران، خاصیتی که در ایران بود کشاورزی بود . کشاورزی ایران غنی بود و محصولاتش زاید  بود بر آن مقداری که احتیاج داشت ؛ و [ ایران ] باید صادر کننده باشد و ما امروز وارد کننده هستیم و هرچه  داریم باید از غیر ، از خارج بیاوریم . مراتع ما را، مراتعی که بسیار مراتع عالی است،  به غیر دادند. یکی از مراتعی که کارشناسان گفتند که بهترین مراتعی است در دنیا از حیث تربیت دام ، آن را- آنطوری  که به من نوشته بودند – به ملکۀ انگلستان و آن شرکتی که او شریک بوده است واگذار کرده اند . و جنگلها را منع کردند از مردم لکن دادند به غیر و به خارجیها. بالاخره مملکت ما را به یک صورت مفتضحی درآوردند که من کرارا گفتم که مملکت ما را خراب کردند لکن قبرستانهای ما را آباد کردند ! جوانهای ما را در قبرستانها بردند ، و مخازن ما را به خارج به غارت بردند. حالا هم که فرارکردند ، با جیب پر فرارکردند. چه خودش ، چه کسانی که مربوط به خودش ، جیبها را پرکردند و به خارج رفتند . و مملکتی که الآن دست شما افتاده است یک مملکتی است که از همه چیز وارفته است . حالا باید بسازید .
باید ما دنبال بکنیم تا اینکه این نهضت را به آخر برسانیم  و یک حکومت عادل در اینجا باشد. یعنی یک حکومتی باشد که نخواهد جیب خودش پر بکند، حکومتی باشد که خودش را از ملت بداند و خدمتگزار بداند، نه خودش را آقای ملت بداند . این حکومتهایی که داشتیم [این ] سلاطین همیشه اینطور بودند که اینها عقیده شان این بوده است که همۀ این ملتها عبد ما هستند . این بر خلاف سنت انبیا بوده است ، بر خلاف سنت اولیا بوده است ، بر خلاف عقل انسانی است ، برخلاف حقوق بشر است ، بر خلاف قوانین دنیاست . واینها هیج وقت عمل نمی کردند . باید حالا ان شاء الله حکومتی پیش بیاید که مسئول باشد پیش ملت . مجلسی  باشد [ که ] از خود ملت باشد . ما در پنجا ه سال مجلسی که از خودمان باشد نداشتیم .

3-  در حضور مدرسان وطلاب حوزۀ علمیۀ قم ، کارکنان هواپیمایی ملی و شرکت نفت: من از همۀ طبقات ملت تشکر می کنم . من[از] این اشتراک مساعی که بین دولت ما ، بین ملت ما حاصل شده است از ملت تشکر می کنم . موفقیت شما مرهون پیوستگی بعضی به بعض است . من از انیکه روحانیون با دانشگاهی، روحانیون با کارکنان نفت ، روحانیون با کارکنان هواپیمایی با هم اینجا  آمدند  واتصال خودشان را با هم به همین معنا اعلام کرده اند تشکر می کنم . آقایان روحانیون که در حوزۀ علمیۀ قم ودر سایر حوزه های مقدسه ، و در مراکز ایران – تهران و سایر جاها- همه به هم پیوسته اند و در راه اسلام تشریک مساعی می کنند مأجورند .
ما پیوستگی خودمان را به اقلیتهای مذهبی اعلام می کنیم . ما برادری خودمان را به برادران  اهل سنت اعلام می کنیم . دشمنان اسلامند که می خواهند ما را با برادرهای خودمان مختلف کنند . دشمنهای اسلام یا گول خورده هایِ از آنها هستند که در این وقت مخالفت ما بین دو دسته را  اعلام می کنند.  و ما اعلام می کنیم وحدت کلمۀ مسلمین را. اگر مسلمین وحدت کلمه داشتند ،  امکان نداشت اجانب بر آ نها تسلط پیدا بکنند . این تفرقه در بین مسلمین است که باعث شده است که اجانب بر ما تسلط پیدا بکنند.

4-درحضور طبقات مختلف مردم، پزشکان و دارو سازان: شما بدانید که دنبال سراین مرد، که خودش هم در اینجا دیگر قدرتمند شده بود و ارتشش ، پشت سراین ، تمام قدرتهای دنیا واقع شده بودند: شوروی ، امریکا – منتها بعضیها تصریح می کردند ، بعضیها تلویحاً – انگلستان ، چین ، ممالک عربی –  تمام اینها پشت سر این ایستاده بودند؛ لکن ملت مشتهایش راگره کرد وایستاد ، همه را عقب زد. و یک آدمی که اگر مهلتش داده بودند .دعوی فرعونیت و الوهیت هم می کرد ، همچو شد که آمد مقابل ملت  با کمال ذلت ایستاد و استغفار کرد ! و ملت قبول نکرد . گفت خیر نمی شود ، باید بروی ! حالا هم رفته ؛ امریکایی ها هم قبولش نکردند! الآن در رباط است ، کجاست ، که نشسته دست و پایی می زند لکن همۀ اعصابش از بین رفته ؛ یعنی شما خرد کردید اعصابش را ، مشت زدید تا اعصابش را خرد کردید . حالا همین مشتها را گره کنید و فرود بیاورید بر مغز اینهایی که این تتمه را می خواهند نگه را دارند، و حال آنکه این تتمه دیگرچیزی نیست . باید اینها عاقل باشند . آخر مگر می شود با یک ملت معارضه کرد! یک ملت است ، یک آدم  و دو آدم  که نیست ، یک حزب و دو حزب که نیست . یک ملت یک چیزی را می خواهد ؛ مگر ممکن است که یک چیزی را که ملت خواست نتواند اخذ کند و نگیرد از اینها .
من از خدای تبارک وتعالی سلامت همۀ شما را می خواهم ؛ موفق باشید . ان شاء الله .

برای مطالعه ی متن کامل سخنرانی ها کلیک کنید.


گفتنی است از دیگر رویدادهای این روز، شکل گیری موج راهپیمایی های مردمی در سراسر ایران، با فراخوان از سوی از سوی جامعه روحانیت تهران، در تأیید دولت بازرگان بود.