بسم الله الرحمن الرحیم

نقل از پایگاه خبری تحلیلی انتخابhttp://www.entekhab.ir

ارتش مصر با تلاش برای حذف اخوان المسلمین به عنوان یک نیروی سیاسی دقیقا همان راهی را در پیش گرفته است که محمد مرسی تا قبل از برکناری از ریاست جمهوری برای حذف مخالفان در پیش گرفته بود.


به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ بی بی سی به نقل از سردبیر خود اعلام کرد: هر دو طرف در کشمکش داخلی مصر که هر روز بر شدت آن افزوده می شود معتقدند؛ آینده کشور در خطر است. هر دو طرف هم واقعا درست فکر می کنند. البته در اینجا دو استنباط کاملا متفاوت درباره اینکه مصر به کجا باید برود وجود دارد. تحولات کنونی مصر مسیر حرکت این کشور را برای نسل آینده مشخص خواهد کرد.

خشونت های خیابانی کنونی در مصر نتیجه همان سیاستی است که به اصطلاح «همه چیز به برنده می رسد» معروف است و در بیش از یک سال گذشته در این کشور به اجرا گذاشته شده است.

به عبارت دیگر ، این تصور و عقیده که یا پیروزی کامل به دست می آوریم یا شکست کامل و اینکه هیچ راه میانه ای برای مصالحه وجود ندارد اوضاع مصر را به اینجا کشانده است. محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده وابسته به اخوان المسلمین قبل از اینکه ارتش وی را برکنار کند می گفت وی رئیس جمهور همه مصری هاست. اما او در عمل فقط رئیس جمهور طرفداران خودش بود. ارتش مصر به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح السیسی که البته بسیاری از سیاستمداران دیگر در مصر نیز از او حمایت می کنند دقیقا همین راه را در پیش گرفته اند.

 ژنرال سیسی از تلاش برای احیای دموکراسی سخن گفته است اما خشونتی که با آن به اخوان المسلمین حمله شد حاکی است تنها چیزی که او واقعا به دنبالش است حذف اخوان المسلمین به عنوان یک نیروی سیاسی است. این را نیز نباید فراموش کرد که اخوان المسلمین چنان نیروی سیاسی قدرتمندی در مصر بود که یک سال قبل توانست در انتخابات پیروز شود.

آنچه اکنون در مصر روی می دهد مشکلات این کشور را حل نخواهد کرد. این تحولات باعث عمیق تر شدن مشکلات خواهد شد و اوضاع را بدتر خواهد کرد.

دولت موقت مصر: نیروهای امنیتی با خویشتنداری با معترضان برخورد کردند!

دولت موقت مصر ادعا کرد نیروهای امنیتی این کشور در پاکسازی محل تحصن هواداران محمد مرسی با خویشتنداری عمل کردند.

دولت موقت مصر در بیانیه ای که چهارشنبه شب از تلویزیون دولتی این کشور قرائت شد اعلام کرد نیروهای مصری با خویشتنداری و به صورت ماهرانه با هواداران مرسی برخورد کردند که این مسئله با توجه به پایین بودن شمار مجروحان کاملا مشخص است.

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد معترضان و هواداران رئیس جمهور برکنار شده مصر در جریان عملیات سرکوبگرانه نیروهای امنیتی دو کمپ محل تحصن خود را ترک و گروهی از آنها مقابل مسجد قاهره و گروهی دیگر در شهرهای اطراف تحصن کردند.

معترضان با برپایی این تحصن مقررات منع آمد و شد را که از ساعت هفت شب تا شش بامداد به وقت محلی به اجرا گذاشته شده است زیرپا گذاشتند.

محمد ابراهیم که یکی از معدود وزیرانی است که پس از برکناری مرسی در سمت خود در کابینه مصر باقی مانده است چهارشنبه شب در نطقی تلویزیونی اعلام کرد نیروهای امنیتی بالاترین میزان خویشتنداری را در برخورد با معترضان بکار بستند.

نخست وزیر موقت مصر نیز در حمایت از اظهارات محمد ابراهیم اعلام کرد نیروهای امنیتی این کشور پس از شش هفته تحصن غیرقانونی هواداران مرسی نهایت خویشتنداری را در پاکسازی محل تحصن آنها بکار گرفتند.

وی به ادعاها درباره اقدام معترضان در ذخیره سازی سلاح و مهمات برای توجیه برخورد خشونت آمیز نیروهای دولتی اشاره و هدف از این اقدامات را حفظ حقوق دیگر شهروندان اعلام کرد.

به گزارش یونایتدپرس از قاهره ، بنا بر اعلام وزارت کشور مصر در خونبارترین روز مصر از زمان قیام سال 2011 که به سرنگونی حسنی مبارک رئیس جمهور این کشور منجر شد دست کم 278 نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

وزیر کشور مصر اعلام کرد 235 نفر از کشته شدگان غیرنظامی و 43 تن آنها افسر پلیس بودند.

اخوان المسلمین که از معترضان حمایت می کند از کشته شدن بیش از دو هزار نفر در این خشونت ها خبر داده است.

 آمار قربانیان درگیری های مصر به 421 نفر رسید

به گزارش شبکه خبری پرس تی وی ، وزارت بهداشت مصر روز پنجشنبه اعلام کرد آمار کشته شدگان درگیری های این کشور به 421 نفر افزایش یافته است.